Să ne înțelegem, flacăra e...violetă!

Violetul s-a transformat. De la ..măcar o dungă mov, am trecut la "flacăra violet", despre care vorbesc politicienii, despre care vorbesc moderatorii și invitații lor, curg tone de cerneală pe ziare despre...flacăra binefăcătoare care l-a adus pe Traian Băsescu pe primul loc în topul preferințelor românilor din țară ți din afara ei. Vorbesc atâția despre flacăra asta, și folosesc atât de incorect formula "flacăra violet", încât începe să îmi crape timpanul.
Oameni buni, să ne înțelegem. Avem de-a face cu flacăra violetă! Violetă, violetă, violetă! Flacăra violetă.
Pentru că, dacă îmi amintesc eu bine, "flacără" are genul feminin (o flacără - două flăcări). Iar "violet" are funcția de atribut pentru "flacără", așadar suntem obligați de normele limbii române să facem acordul pentru feminin, singular. O flacără este violetă, nu violet. Așa cum o culoare e roșie, nu e o culoare roșu. Așa cum o rochie e neagră, nu e o rochie negru.
Dacă aveți dubii cu privire la forma flexibilă a adjectivului, vă puteți documenta aici. Chiar și eu începusem să am dubii și mă întrebam dacă nu cumva o fi invariabil, așa cum e adjectivul "roz".
Așadar, să le spună cineva politicienilor, jurnaliștilor și tuturor gurilor ce cască la nebunia asta...FLACĂRA E VIOLETĂ!!!

22 de comentarii:

  1. deja intri in discutii din astea?:) ....sunt mai importante..........

    RăspundețiȘtergere
  2. Cred ca ai drepate:"flacara este violeta", iar "sacoul e violet".:)
    Oare sa le spunem? Cred ca nu-i intereseaza parerea noastra, nici gramatica, nici romanii, nimic, numai sa le punem in "sacul lor fara fund":)

    RăspundețiȘtergere
  3. Antiignorantu...nici nu stiu de ce naiba m-am apucat sa discut despre asta..oare nu imi vad in lungul nasului?

    RăspundețiȘtergere
  4. Heramariana, crezi ca au urechi sa ne auda pe noi?

    RăspundețiȘtergere
  5. mulțumesc Cora, nu mi-aș fi dat seama de nu erai tu să atragi atenția. :)
    ai dreptate ...

    RăspundețiȘtergere
  6. bun gasit, tuturor!
    :)
    "flacara violet" este o expresie sub licenta - un eufemism, nu are nicio legatura cu dezacordul.
    Asa vad eu lucrurile.
    In contextul in care si-a facut aparitia, nici nu avea cum sa nu fie patrunsa de o doza malitioasa.
    Ii sta bine "flacara violet" pentru ca altfel s-ar confunda cu radacina "flacara violeta" a domnului Teodor, care are cu totul si cu totul alt scop, nicidecum sa atace energetic vreo tinta.

    RăspundețiȘtergere
  7. Eu cred ca e nestiinta pura! E greseala unanim folosita, asa cum e si suprimarea lui "pe" din prepozitia "pe care".

    RăspundețiȘtergere
  8. Cora, nu contes, exista si aceasta posibilitate!
    :)
    Dar in tot ce am vazut pana acum, o idee sigur s-a conturat si anume: "caterinca".
    E de bine aceasta eroare gramaticala, face diferenta intre cele doua flacari...

    RăspundețiȘtergere
  9. Iata, pana si cei ce opereaza in subtil cu aceasta flacara au preluat exprimarea cu tot cu eroare

    http://templul-iubirii-divine.blogspot.com/

    RăspundețiȘtergere
  10. Tzugulea, esti un optimist debordant!

    RăspundețiȘtergere
  11. Andrei Radu, e atat de simplu de perpetuat eroarea - orice eroare...mama ei de eroare...

    PS: Imi place cum suna denumirea blogului tau. Primesti oaspeti?

    RăspundețiȘtergere
  12. "Flacăra, care este ea, e violet pentru că_culoarea e violet! Violetă e când strigi o femeie intitulată Violeta!" ar zice Vanghelie. ;)

    RăspundețiȘtergere
  13. Scz...nu am fost atenta...zi-i lui VAnghelie sa se uite in dex...:)

    RăspundețiȘtergere
  14. "Flacara violet" suna exact ca si "o pisica negru"

    RăspundețiȘtergere
  15. @Neinteresant,din cate stiu,"o culoare" (si nu un culor:p) este tot de genul feminin,deci chiar daca ar fi cum spui tu,ar fi tot "o culoare violeta" exemplul de sus,cum ar suna "o culoare negru" ????

    RăspundețiȘtergere
  16. :))
    Zarva multa pentru nimic!

    100Ro, exprimarea este similara cu cea de mare profunzime a lui boc: aviara grip!
    :))
    Totu-i posibil, important e ca noi sa fim felxibili.

    RăspundețiȘtergere
  17. Cora, al meu blog-maidan este deschis tuturor.
    :)
    Esti binevenita oricand

    RăspundețiȘtergere
  18. 100Ro, Neinteresantul cita o posibila explicatie penibila a lui Vanghelie...si eu am percutat mai greu ironia...:)

    RăspundețiȘtergere